Aktualności - 25 marca 2025 r.
Raport IBE pt. Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Autorzy (Zespół ZSK) w atrakcyjnej formie zaprezentowali m.in: funkcje Prognozy i jej efekty, sposób tworzenia Prognozy i źródła wykorzystywanych danych.
Aktualności - 20 marca 2025 r.
Mapa wyników egzaminów, opracowana dzięki wsparciu środków UE, rozwijana w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (2021–2027). Narzędzie dla nauczycieli i dyrektorów szkół, rodziców oraz uczniów, stojących przed wyborem szkoły. Można sprawdzić wyniki uczniów danej szkoły z egzaminu z konkretnego przedmiotu – liczba osób zdających egzamin, średni wynik procentowy, dana szkoła w odniesieniu do innych szkół powiatu, województwa czy kraju.
Aktualności - 19 marca 2025 r.
Ramowe plany nauczania od września 2025 – edukacja zdrowotna, obywatelska i nie tylko, opracowanie: M. Kowalski, M. Fidler.
Aktualności - 12 marca 2025 r.
Raport krajowy pt. Wdrażanie europejskich priorytetów w kształceniu i szkoleniu zawodowym (KSZ). Doskonalenie krajowego kształcenia i szkolenia zawodowego: elastyczność, innowacyjność, atrakcyjność, włączenie społeczne i wysoka jakość. Polska, IBE – PIB (Cedefop ReferNet Poland), 2025. Doskonalenie systemu obejmuje elastyczność, innowacyjność, atrakcyjność, włączenie społeczne oraz zapewnienie wysokiej jakości w polskim systemie edukacji. Raport przygotowano na podstawie informacji z 2023 r. Polska jest zaangażowana w modernizację oraz zwiększanie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego. Problemami są m.in.: niski poziom umiejętności uczniów, którzy rozpoczynają kształcenie w zawodach; rozproszenie odpowiedzialności; brak ciągłości i trwałości inicjatyw; niedostateczne badania i analizy danych. Utrudnieniem są również czynniki zewnętrzne, jak pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie.
Z Raportu wynika, że zmiany zachodzące w polskim systemie kształcenia i szkolenia zawodowego stopniowo podnoszą jego znaczenie i upowszechniają go.
MEN informuje Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji. Te dwa przedmioty będą nauczane w szkołach od 1.09.2025 r.
Edukacja zdrowotna – nieobowiązkowy przedmiot zastępujący przedmiot wychowanie do życia w rodzinie – od roku szkolnego 2025/2026 będzie realizowany w:
- szkołach podstawowych od IV do VIII klasy;
- w szkołach ponadpodstawowych – w liceum ogólnokształcącym oraz w technikum i branżowej szkole I stopnia.
Szkolenia dla nauczycieli, którzy będą uczyć przedmiotów edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna, zorganizuje i przeprowadzi Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli. Informacje dotyczące zakresu oraz formy i kalendarza szkoleń zostaną udostępnione 17 marca 2025 r.
Jedenaście uczelni (m.in. Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie, Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie), na zlecenie MEN, będzie prowadzić bezpłatne kwalifikacyjne studia podyplomowe dla nauczycieli, przygotowujące do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna. Studia będą trwały 3 semestry. Zajęcia rozpoczną się w marcu/kwietniu 2025 r.
Aktualności - 28 lutego 2025 r.
Artykuł pt. Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania, autorstwa D. Sterny (EDUNEWS.PL).
Artykuł pt. Jak rozpoznać deepfake po błędach logicznych? (NASK).
„Tylko Ty mnie rozumiesz", czyli jak nie dać się oszukać (nie tylko) w Walentynki. Brad Pitt i inni. Poradnik „Internetowe love II – randkowanie, AI i cyberbezpieczeństwo", autorstwa A. Kwaśnik, przygotowany przez instytut NASK.
Aktualności - 14 lutego 2025 r.
Publikacje na stronach GUS:
- Edukacja w roku szkolnym 2023/2024 (wyniki wstępne)
- Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2023/2024
- Edukacja w województwie opolskim w roku szkolnym 2023/2024
- Edukacja w województwie lubuskim w roku szkolnym 2023/2024
- Edukacja w województwie kujawsko-pomorskim w roku szkolnym 2023/2024
- Edukacja w województwie podkarpackim w roku szkolnym 2023/2024
- Edukacja w województwie pomorskim w roku szkolnym 2023/24
- Edukacja w województwie wielkopolskim w roku szkolnym 2023/2024
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2024 – zawiera istotne statystyki dotyczące Polski, a także ważniejsze zróżnicowania regionalne oraz porównania międzynarodowe. Przestawione dane umożliwiają opis sytuacji społeczno-gospodarczej Polski. Zawiera informacje o edukacji, rynku pracy, ludności, warunkach życia, gospodarce i biznesie oraz środowisku i zasobach naturalnych.
Miesięcznik publikowany przez PARP „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań. Grudzień 2024" prezentuje najistotniejsze dane dotyczące krajowego i europejskiego rynku pracy. Raport został przygotowany w ramach projektu pozakonkursowego FERS pt. „Rozwój i doskonalenie systemu sektorowych rad ds. kompetencji".
Aktualności - 11 lutego 2025 r.
Publikacja Centrum Edukacji Obywatelskiej pt. Poradnik dla opiekuna samorządu uczniowskiego, autor: M. Tragasz. Praktyczny przewodnik jest pomocny dyrektorom, nauczycielom i osobom zainteresowanym w zakresie rozwijania skutecznych samorządów. Zawiera podstawy prawne oraz przykłady działań z zakresu współpracy z uczniami m.in. budowania przestrzeni dialogu i rozwoju inicjatyw, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie szkoły.
Publikacja IBE: Racjonalne usprawnienia w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek. Autorzy, eksperci IBE – M. Bełza-Gajdzica, M. Ciborowski, T. Knopik, M. Olempska-Wysocka, A. Wojciechowska – objaśniają, w jaki sposób poszerzyć dostęp do edukacji za pomocą racjonalnych usprawnień dedykowanych danym typom zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności.
Aktualności - 4 lutego 2025 r.
Artykuł pt. Strach ma wielkie oczy, czyli AI na rynku pracy, autorstwa K. Tatarkiewicz (WSB Merito).
Publikacja instytutu badawczego NASK pt. Jak przeciwdziałać dezinformacji? Poradnik (nie tylko) dla administracji publicznej. Publikacja ma na celu wsparcie dla pracowników administracji, którzy mierzą się z wyzwaniami wynikającymi z dezinformacji. Zawiera przydatne każdemu przykłady (np. technik manipulacji, strategii reagowania na dezinformację) oraz wskazówki dotyczące zmniejszania wpływu dezinformacji na działalność instytucji publicznych.
Aktualności - 3 lutego 2025 r.
Publikacja ORE „Pochwała codziennych rytuałów" to pierwszy artykuł rozpoczynający w ORE serię kwartalników „Frajda z nauczania". Autorka D. Sterna podała przykłady pracy z uczniami na lekcjach różnych przedmiotów. Codziennie powtarzane zwyczaje w klasie szkolnej, np. niezgłaszanie się do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki, dają uczniom poczucie bezpieczeństwa i stabilności, pozwalają na skrócenie czasu wyjaśniania polecenia.
Aktualności - 27 stycznia 2025 r.
W ramach projektu opublikowano analizę pt. „Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury", autorstwa P. Penszko, O. Wasilewskiej (IBE, 2024). W publikacji, na podstawie przeglądu literatury, przedstawiono kluczowe wnioski dotyczące krytycznego myślenia, a także efektywnych sposobów rozwijania u uczniów umiejętności oceny informacji oraz odporności na dezinformację. W oparciu o dane (np. z badań PIRLS, PISA) starano się udzielić odpowiedzi na pytania: "czy polska szkoła uczy krytycznego myślenia, czy polscy uczniowie potrafią krytycznie myśleć oraz czy polscy uczniowie podchodzą krytycznie do informacji znalezionych w internecie". Publikacja zawiera również rekomendacje.
Aktualności - 20 stycznia 2025 r.
Publikacje Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji:
- Kierunki rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego. Tom I, Tom II, Tom III – wybór tekstów (przygotowanych od 2022 r. do 2024 r.) przez ekspertów Krajowego Zespołu Ekspertów ds. Kształcenia i Szkolenia Zawodowego.
-
Struktury europejskich systemów edukacji 2022/2023. Diagramy. Publikacja uwzględnia 39 systemów edukacji funkcjonujących w 37 krajach uczestniczących w programie Erasmus+.
-
Dobrostan z eTwinning. Scenariusze zajęć. Dobrostan był tematem przewodnim programu eTwinning w 2024 r. Opracowane scenariusze zajęć można wykorzystać podczas lekcji (np. z uczniami szkół ponadpodstawowych) i wyjazdów integracyjnych oraz w projektach. Każdy scenariusz zawiera materiały pomocnicze, np. adresy stron internetowych wspierających konkretne aktywności oraz samouczki ułatwiające efektywne stosowanie prezentowanych narzędzi.
-
Edukacja obywatelska. Jak zwiększyć zaangażowanie młodzieży w życie szkoły i społeczeństwa? – publikacja zawiera podsumowanie ogólnopolskiej konferencji „Szkoła Przyszłości. Aktywne uczestnictwo – debata – wspólne działanie", zorganizowanej (10-11.10.23 r. w Olsztynie) przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji – Narodową Agencję Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. Zawiera rozważania teoretyczne i rozwiązania praktyczne dotyczące metod stosowanych w edukacji szkolnej w celu kształcenia postawy obywatelskiej, w tym rozwijania u uczniów umiejętności krytycznego myślenia czy kompetencji międzykulturowych oraz promowania kultury debatowania wśród uczniów.
Aktualności - 17 stycznia 2025 r.
Artykuł pt. Masz wiele umiejętności, których nie będzie mieć AI, korzystaj z nich przede wszystkim, autorstwa A. Kozak (Blog Sektor 3.0).
Artykuł pt. Prezentacje w erze kryzysu skupienia – jak przyciągnąć uwagę i ją utrzymać?, autorstwa A. Kozak (Blog Sektor 3.0).
Aktualności - 7 stycznia 2025 r.
1.Informacja pt. MEN przekazuje materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym. Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów - dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej przekazano do jednostek systemu oświaty. Celem jest zapewnienie właściwej reakcji na kryzysy, prewencja i wsparcie w procesie zdrowienia. Standardy są rzetelnym źródłem wiedzy i wsparcia, pomagają: identyfikować uczniów zagrożonych zachowaniami suicydalnymi, podejmować interwencje kryzysowe, realizowanie działań postwencyjnych. Można je wykorzystać podczas pracy wychowawczo-profilaktycznej szkół i placówek oświatowych.
2. Najnowsze Języki Obce w Szkole już dostępne. Temat przewodni numeru 4/2024 to "Nauczyciel języków w dobie sztucznej inteligencji". Sztuczna inteligencja oraz nowe technologie są już obecne w polskich szkołach, m.in. w edukacji językowej. Zmieniają się role nauczycieli w czasach AI.
3. Raport SDG 2024. Dzieci w kontekście zrównoważonego rozwoju. Publikacja GUS opisuje m.in. warunki życia polskich dzieci, ich kondycję zdrowotną i obecność w świecie cyfrowym, a także charakteryzuje ich rodziny. Prezentuje wyzwania dotyczące dzieci, biorąc pod uwagę realizację celów zrównoważonego rozwoju. Standardy ochrony i poszanowania praw dzieci określa Konwencja Praw Dziecka. W 2024 roku obchodzona jest 35. rocznica przyjęcia Konwencji przez Zgromadzenie Ogólne ONZ oraz 70. rocznica ustanowienia Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka.
4. Publikacja pt. „Wyzwania i zarządzanie ryzykiem związane z nowymi zagrożeniami dla zdrowia w pracy i w życiu codziennym. Materiały edukacyjne dla pracodawców, menedżerów i kierowników odpowiedzialnych za działania na rzecz zdrowia starzejących się pracowników" (pod redakcją dr hab. Anny Kozajdy), została opracowana przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. dr. med. J. Nofera, ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025 finansowanego przez Ministra Zdrowia. Opisano w niej wybrane czynniki szkodliwe i zagrożenia dla zdrowia, a także sposoby zapobiegania im, np.: Wirusy – czy ekspozycja w miejscu pracy zawsze ma charakter zawodowy i jak zapobiegać ogniskom zakażeń wirusowych w zakładzie pracy?; Stres – jakie są fizjologiczne, psychologiczne i behawioralne skutki zdrowotne stresu i jak pracodawca może ograniczyć czynniki stresogenne związane z pracą?; Otyłość – jakie jest nowe spojrzenie na otyłość i w jaki sposób pracodawca może skutecznie wspomóc pracowników w staraniach o poprawę lub odzyskanie zdrowia?
5. Patroni roku 2025. Senat ustanowił, że rok 2025 to rok:
- ks. prof. Józefa Tischnera, który "Pozostawił po sobie bogaty dorobek intelektualny, który do dziś inspiruje czytelników do refleksji nad istotą człowieczeństwa, wolności, solidarności i odpowiedzialności",
- Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej – poetki, "której widzenie świata, pojmowanie miłości jest tak uniwersalne i wyprzedzające epokę, że wzrusza kolejne pokolenia czytelników",
- Władysława Reymonta, gdyż "w 2025 r. przypada 100. rocznica śmierci tego wybitnego twórcy, laureata Nagrody Nobla z 1924 r.",
- Wojciecha Hasa, który "tworzył filmy arcypolskie, zawsze podejmując dialog z rodzimą mitologią, kompleksami i politycznymi narracjami. Postrzegał bowiem Polskę jako tygiel wielu kultur, języków, doświadczeń historycznych i form artystycznej ekspresji".
Podjęto też decyzję, że rok 2025 będzie Rokiem Edukacji Zdrowotnej i Profilaktyki.
6. Materiały: Broszura: Zakazane systemy AI
Aktualności - 13 grudnia 2024 r.
Artykuł pt. Sztuczna inteligencja w edukacji – szansa czy zagrożenie?, autorka: Aleksandra Sulmicka, koordynatorka programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą. Aplikacje, np. ChatGPT, Copilot, Claude, Genial.ly, Canva, Fetchy czy Kahoot!, umożliwiają przygotować materiały edukacyjne na wybrany temat. Platformy (np. Simplified) tworzą slajdy na podany temat. Aplikacje (np. Examica) opracowują testy i umożliwiają ich sprawdzenie po zeskanowaniu odpowiedzi, a chaty umożliwiają załączenie zdjęć prac uczniów i generują ich ocenę. Serwisy (np. Albert, Course Hero, Socrat, Cognii) oferują uczącym się pomoc wirtualnych asystentów lub korepetytorów oraz diagnozują braki w wiedzy, analizują rodzaje popełnianych błędów oraz podają dane o postępach. Generatywne narzędzia AI pomagają uczniom w odrabianiu zadań domowych i pisaniu tekstów (m.in. sprawdzają błędy ortograficzne), nauce języków, tworzeniu filmików lub prezentacji.
Podręcznik opracowany w ramach programu Asy Internetu „Postaw na cyfrowe obywatelstwo. Scenariusze zajęć o cyfrowym obywatelstwie i bezpieczeństwie dla szkół ponadpodstawowych ".
Publikacja „Sztuczna inteligencja. Prawdziwe zmiany w edukacji?" o szansach i zagrożeniach związanych z obecnością AI w każdym obszarze życia, stanowiąca uzupełnienie programu Asy Internetu.
Aktualności - 11 grudnia 2024 r.
Artykuł pt. Ustawa o ochronie małoletnich 2024 – tekst jednolity, autorka: A. Trochimiuk (Portal Oświatowy).
Ministerstwo Cyfryzacji Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych informuje: Kompleksowo o dostępności cyfrowej. Opracowany poradnik zawiera ponad 70 artykułów, zebranych w cztery kategorie:
- Podstawy dostępności cyfrowej, np. wprowadzenie w zagadnienie dostępności cyfrowej.
- Badania i testy dostępności cyfrowej, np. najbardziej popularne sposoby badania i testowania dostępności cyfrowej.
- Zarządzanie dostępnością cyfrową, np. główne zadania osoby odpowiadającej za zarządzanie w podmiocie lub organizacji w zakresie dostępności cyfrowej.
- Projektowanie i tworzenie, np. zasady opracowywania dokumentów z myślą o różnych użytkownikach, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Aktualności - 5 grudnia 2024 r.
Artykuł IBE pt. TIMSS 2023. Ogłoszono wyniki najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych! Polska jest wśród krajów o wysokich wynikach z matematyki i przyrody. Pomimo dobrych wyników w zakresie umiejętności – średnie wyniki były wyższe w porównaniu z 2019 rokiem, ale systematycznie obniża się pozytywne nastawienie uczniów do matematyki i przyrody, jak też ich poczucie przynależności do szkoły." Pod względem satysfakcji zawodowej nauczycieli matematyki Polska znalazła się na przedostatnim miejscu, zaś w przypadku przyrody na ostatnim wśród 58 krajów. Chociaż z deklaracji polskich nauczycieli wynika, że lubią swoją pracę, uważają ją za inspirującą i dającą poczucie sensu i zadowolenia, to znacznie gorzej wypada poczucie dumy z zawodu i docenienia".
Artykuł pt. Jak (nie) dokształcają się Polacy?, autor: M. Polak (EDUNEWS). Dane zebrane od 1025 osób w sondażu opinii publicznej CBOS (od 3 do 13 października 2024 r.) wskazują, że większość dorosłych Polaków (64%) uczestniczyła w kursach lub studiach podyplomowych w celu poszerzenia własnych kompetencji nabyte w szkołach lub regularnych studiach. "Co szósty badany (17%) dokształcał się w ten sposób w ciągu ostatniego roku, co ósmy (13%) w ciągu ostatnich 2–3 lat, a co trzeci (34%) jeszcze dawniej. Więcej niż jedna trzecia badanych (35%) nigdy tego nie robiła!". Badani doszkalali się na:
- kursach komputerowych i informatycznych (12% osób), np. z obsługi podstawowych programów komputerowych, z zakresu programowania;
- kursach obsługi urządzeń, sprzętu czy maszyn innych niż komputery (10%), np. wózek widłowy, koparka, kasa fiskalna;
- kursach zawodowych, techniczno-robotniczych (9%), np. w zawodzie spawacza, ślusarza, murarza;
- szkoleniach z dziedziny finansów i rachunkowości (8%);
- kursach języków obcych (7%).
Artykuł pt. Prezentacje w erze kryzysu skupienia – jak przyciągnąć uwagę i ją utrzymać?, autorka: A. Kozak (Sektor 3.0).
Artykuł pt. AI w edukacji. Jak tworzyć spersonalizowane ścieżki nauczania z pomocą sztucznej inteligencji?, autor: B. Polakowski (Sektor 3.0).
Aktualności - 27 listopada 2024 r.
Artykuł Rusza platforma edukacyjna Skills4Future i kolejna edycja programu Youth Empowered (Serwis naTemat.pl). Od 2017 roku program pomógł wielu młodym ludziom na całym świecie, dostarczając wiedzę i narzędzia, które pomagają na początku zawodowej kariery. Fundacja Mentors4Starters opracowała dedykowaną Gen Z platformę edukacyjną, przy wsparciu The Coca-Cola Foundation.
Platforma ma pięć głównych modułów w formie wideo „masterclassów", prowadzonych przez ekspertów:
- Twoja pierwsza praca,
- Nowe technologie,
- Praca ze sztuczną inteligencją,
- Przedsiębiorczość i kreatywność,
- Równowaga emocjonalna.
Artkuł Kwalifikacje w świetle "Raportu Future®". Raport, autorstwa K. Syrówki, porusza temat aktualnych tendencji na rynku pracy. Wśród 10 głównych trendów na dzisiejszym rynku pracy między innymi są:
- Big data (duże zbiory danych),
- Employee Journey ("podróż pracownika" od rekrutacji do ostatniego dnia w pracy czyli budowanie kariery),
- Human Leadership (przywództwo skupione na ludzkich wartościach, empatii i zrozumieniu potrzeb pracowników oraz na budowaniu trwałych relacji w zespołach).
"Raport Future®. Rynek pracy i zawody przyszłości" jest dostępny na stronie https://raportfuture.pl/
Aktualności - 18 listopada 2024 r.
Raport pt. Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej, opracowany w ramach projektu „Nauczyciel_ka 2040" przez Fundacja Teach for Poland we współpracy z Fundacją Stocznia. Raport zawiera zarówno analizę, jak i nowe idee i szersze spojrzenie na edukację z przyszłościowej perspektywy. Ma inspirować do zadawania pytań, refleksji i działania. Z opracowanej diagnozy, na podstawie dostępnych i zebranych danych, wynika że:
"● Mimo że 81% młodych ludzi miało doświadczenie w nauczaniu, jedynie 4% z nich uważa bycie nauczycielem za swój wymarzony zawód. [...]
"● Niecałe 5% nauczycieli w Polsce ma mniej niż 30 lat [...]
● Aż 79% młodych ludzi uważa, że nauczyciele powinni zarabiać więcej, a niemal połowa twierdzi, że są przeciążeni pracą. [...]
W ciągu najbliższych 20 lat polski system edukacji może zmagać się z poważnym kryzysem kadrowym – obecnie zaledwie 5% polskich nauczycieli ma mniej niż 30 lat".
-----
Noty informacyjne Cedefop:
- W kierunku wspólnych celów polityki i dostosowanych sprawozdań z postępów. Podsumowano prace krajów europejskich nad wspólnymi priorytetami w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego. Celem wspólnych priorytetów jest uelastycznienie, dostosowanie do potrzeb rynku pracy i zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i szkolenia zawodowego, zagwarantowanie uczącym się możliwości rozwoju i uczenia się przez całe życie, a także "uczynienie kształcenia i szkolenia zawodowego bardziej inkluzywnym i atrakcyjnym, wspierającym doskonałość i innowację, oferującym kształcenie ustawiczne nauczycielom i trenerom oraz dostęp do najnowocześniejszej infrastruktury dla osób uczących się". Postępujące zmiany dotyczą rozwoju cyfryzacji, m.in. sztucznej inteligencji, wpływającej na miejsca pracy. Przykład: zatrudnienie w rolnictwie, energetyce czy gospodarce odpadami i wodą wymaga od pracownika mniej umiejętności manualnych, a więcej cyfrowych. W nocie wspomniano o tworzeniu branżowych centrów umiejętności w Polsce.
- Monitorowanie i ocena: systemów poradnictwa zawodowego przez całe życie w całej Europie. Tradycyjne drogi kształcenia i kariery są zastępowane przez bardziej dynamiczne, „niejednolite" ścieżki oraz krótsze okresy zatrudnienia. Wzrasta znaczenie ciągłego uczenia się i indywidualnej mobilności. W związku z tym poradnictwo przez całe życie ma kluczowe znaczenie. "Ułatwia ono dostęp do informacji o karierze, pomaga je oceniać i umożliwia rozwijanie różnorodnych umiejętności w trakcie kariery'.
Aktualności - 29 października 2024 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało komunikat na temat przyjętych Ram określających procedury dystrybucji urządzeń teleinformatycznych oraz udostępniania infrastruktury szkołom oraz innym placówkom oświatowym po odbyciu konsultacji społecznych, które odbyły się 5-22 sierpnia 2024 r. Sporządzono Raport, w którym podsumowano wyniki konsultacji społecznych wraz z opisem uwzględnienia ich wyniku przez Ministerstwo.
Ramy określające procedury dystrybucji urządzeń ICT oraz udostępniania infrastruktury szkołom (PDF)
Raport z konsultacji społecznych (PDF)
Aktualności - 24 października 2024 r.
Raport Inspiring Girls Polska – Pewność siebie dziewczyn w Polsce, analizą mocnych stron/predyspozycji uczniów jako wyjściowych elementów do opracowania strategii rozwoju młodego człowieka.
Aktualności - 11 września 2024 r.
Artykuł pt. Statuty szkół i przedszkoli. 12 podpowiedzi, jak wprowadzać zmiany. Opracowanie: J. Miklasiński, P. Ogonowski, W. Pakulniewicz (Portal Oświatowy).
Aktualności - 10 września 2024 r.
Artykuł pt. Rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp – tekst jednolity 2024, autorstwa A. Trochimiuk (Portal Oświatowy). Obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu, dla uczniów i pracowników oświaty, w szkole oraz na zajęciach poza szkołą. Dyrektor ma m.in. zapewnić szkolenia wstępne BHP dla nowych pracowników, które powinno odbyć się w dniu przystąpienia przez pracownika do pracy, czyli pierwszego dnia, zanim pracownik przystąpi do swoich obowiązków.
Raport NIK:
NIK o szkolnictwie zawodowym. W roku szkolnym 2017/2018 rozpoczęto wprowadzanie zmian w systemie szkolnictwa zawodowego, mające na celu m.in. zwiększenie atrakcyjności kształcenia zawodowego na poziomie ponadpodstawowym. Utworzono szkoły branżowe I i II stopnia, które zastąpiły zasadnicze szkoły zawodowe. Zmodyfikowano podstawy programowe kształcenia w zawodach, ramowe plany nauczania, a także klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego/branżowego. Przyjęte rozwiązania miały zagwarantować zwiększenie udziału przedstawicieli biznesu (pracodawców, organizacji pracodawców, samorządów gospodarczych...) w procesie kształcenia. Raport NIK dotyczący kontroli systemu szkolnictwa branżowego zawiera następujące "wnioski do Ministra Edukacji o:
- przeprowadzenie ewaluacji jakości i skuteczności kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w szkołach branżowych I i II stopnia oraz form kształcenia dualnego, a następnie podjęcie działań korygujących wynikających z wyników ewaluacji;
- przeprowadzenie analizy wpływu powstania branżowych centrów umiejętności na proces uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz na działalność innych jednostek systemu oświaty;
- podjęcie działań promocyjno-informacyjnych dotyczących form i kierunków kształcenia w szkolnictwie zawodowym, w szczególności w odniesieniu do kształcenia w szkołach branżowych II stopnia".