Aktualności - 18 listopada 2024 r.
Raport pt. Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej, opracowany w ramach projektu „Nauczyciel_ka 2040" przez Fundacja Teach for Poland we współpracy z Fundacją Stocznia. Raport zawiera zarówno analizę, jak i nowe idee i szersze spojrzenie na edukację z przyszłościowej perspektywy. Ma inspirować do zadawania pytań, refleksji i działania. Z opracowanej diagnozy, na podstawie dostępnych i zebranych danych, wynika że:
"● Mimo że 81% młodych ludzi miało doświadczenie w nauczaniu, jedynie 4% z nich uważa bycie nauczycielem za swój wymarzony zawód. [...]
"● Niecałe 5% nauczycieli w Polsce ma mniej niż 30 lat [...]
● Aż 79% młodych ludzi uważa, że nauczyciele powinni zarabiać więcej, a niemal połowa twierdzi, że są przeciążeni pracą. [...]
W ciągu najbliższych 20 lat polski system edukacji może zmagać się z poważnym kryzysem kadrowym – obecnie zaledwie 5% polskich nauczycieli ma mniej niż 30 lat".
-----
Noty informacyjne Cedefop:
- W kierunku wspólnych celów polityki i dostosowanych sprawozdań z postępów. Podsumowano prace krajów europejskich nad wspólnymi priorytetami w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego. Celem wspólnych priorytetów jest uelastycznienie, dostosowanie do potrzeb rynku pracy i zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i szkolenia zawodowego, zagwarantowanie uczącym się możliwości rozwoju i uczenia się przez całe życie, a także "uczynienie kształcenia i szkolenia zawodowego bardziej inkluzywnym i atrakcyjnym, wspierającym doskonałość i innowację, oferującym kształcenie ustawiczne nauczycielom i trenerom oraz dostęp do najnowocześniejszej infrastruktury dla osób uczących się". Postępujące zmiany dotyczą rozwoju cyfryzacji, m.in. sztucznej inteligencji, wpływającej na miejsca pracy. Przykład: zatrudnienie w rolnictwie, energetyce czy gospodarce odpadami i wodą wymaga od pracownika mniej umiejętności manualnych, a więcej cyfrowych. W nocie wspomniano o tworzeniu branżowych centrów umiejętności w Polsce.
- Monitorowanie i ocena: systemów poradnictwa zawodowego przez całe życie w całej Europie. Tradycyjne drogi kształcenia i kariery są zastępowane przez bardziej dynamiczne, „niejednolite" ścieżki oraz krótsze okresy zatrudnienia. Wzrasta znaczenie ciągłego uczenia się i indywidualnej mobilności. W związku z tym poradnictwo przez całe życie ma kluczowe znaczenie. "Ułatwia ono dostęp do informacji o karierze, pomaga je oceniać i umożliwia rozwijanie różnorodnych umiejętności w trakcie kariery'.
Aktualności - 29 października 2024 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało komunikat na temat przyjętych Ram określających procedury dystrybucji urządzeń teleinformatycznych oraz udostępniania infrastruktury szkołom oraz innym placówkom oświatowym po odbyciu konsultacji społecznych, które odbyły się 5-22 sierpnia 2024 r. Sporządzono Raport, w którym podsumowano wyniki konsultacji społecznych wraz z opisem uwzględnienia ich wyniku przez Ministerstwo.
Ramy określające procedury dystrybucji urządzeń ICT oraz udostępniania infrastruktury szkołom (PDF)
Raport z konsultacji społecznych (PDF)
Aktualności - 24 października 2024 r.
Raport Inspiring Girls Polska – Pewność siebie dziewczyn w Polsce, analizą mocnych stron/predyspozycji uczniów jako wyjściowych elementów do opracowania strategii rozwoju młodego człowieka.
Aktualności - 11 września 2024 r.
Artykuł pt. Statuty szkół i przedszkoli. 12 podpowiedzi, jak wprowadzać zmiany. Opracowanie: J. Miklasiński, P. Ogonowski, W. Pakulniewicz (Portal Oświatowy).
Aktualności - 10 września 2024 r.
Artykuł pt. Rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp – tekst jednolity 2024, autorstwa A. Trochimiuk (Portal Oświatowy). Obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu, dla uczniów i pracowników oświaty, w szkole oraz na zajęciach poza szkołą. Dyrektor ma m.in. zapewnić szkolenia wstępne BHP dla nowych pracowników, które powinno odbyć się w dniu przystąpienia przez pracownika do pracy, czyli pierwszego dnia, zanim pracownik przystąpi do swoich obowiązków.
Raport NIK:
NIK o szkolnictwie zawodowym. W roku szkolnym 2017/2018 rozpoczęto wprowadzanie zmian w systemie szkolnictwa zawodowego, mające na celu m.in. zwiększenie atrakcyjności kształcenia zawodowego na poziomie ponadpodstawowym. Utworzono szkoły branżowe I i II stopnia, które zastąpiły zasadnicze szkoły zawodowe. Zmodyfikowano podstawy programowe kształcenia w zawodach, ramowe plany nauczania, a także klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego/branżowego. Przyjęte rozwiązania miały zagwarantować zwiększenie udziału przedstawicieli biznesu (pracodawców, organizacji pracodawców, samorządów gospodarczych...) w procesie kształcenia. Raport NIK dotyczący kontroli systemu szkolnictwa branżowego zawiera następujące "wnioski do Ministra Edukacji o:
- przeprowadzenie ewaluacji jakości i skuteczności kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w szkołach branżowych I i II stopnia oraz form kształcenia dualnego, a następnie podjęcie działań korygujących wynikających z wyników ewaluacji;
- przeprowadzenie analizy wpływu powstania branżowych centrów umiejętności na proces uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz na działalność innych jednostek systemu oświaty;
- podjęcie działań promocyjno-informacyjnych dotyczących form i kierunków kształcenia w szkolnictwie zawodowym, w szczególności w odniesieniu do kształcenia w szkołach branżowych II stopnia".
Aktualności - 20 sierpnia 2024 r.
Kalendarz Szkolny 2024/2025, obejmuje 188 dni nauki szkolnej oraz 177 dni wolnych od nauki. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (t. jedn. Dz.U. 2023 poz. 1211) zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września. Gdy pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po 1 września. Początek roku szkolnego przypada na poniedziałek 2 września 2024 r. (Serwis - kalendarzswiat.pl).
MEN informuje Uszczuplone podstawy programowe. Podręczniki bez zmian. Pomimo zmian w podstawach programowych od 1 września 2024 r., polegających na ograniczeniu treści nauczania, w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych obowiązują dotychczasowe podręczniki. Nie jest konieczne kupowanie nowych podręczników.
Publikacja GUS Mały Rocznik Statystyczny Polski 2024. Zawiera duży zestaw informacji obrazujących poziom życia ludności i stan gospodarki kraju.
Aktualności - 19 sierpnia 2024 r.
Na stronie MEN-u został opublikowany kalendarz roku szkolnego 2024/25. W tym roku szkolnym rozpoczęcie jest wyjątkowo nieco później. A kiedy wypadają dni wolne od nauki w kolejnym roku, przerwy świąteczne, ferie zimowe itp. dowiecie się Państwo z załączonego poniżej artykułu.Artykuł
W Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 24 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego. Dz.U. poz. 1124.
Artykuł pt. Zmiany w organizacji egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego i nie tylko. Autor: M. Kowalski (Portal Oświatowy).
W programach edukacyjnych szkół często pojawiają się treści wspierające kształtowanie tożsamości narodowej. Jednakże, dla uczniów patriotyzm nie zajmuje miejsca najwyższej rangi. Mimo to, w sytuacji konieczności obrony ojczyzny, prawdopodobnie byliby gotowi podjąć walkę. Zapraszamy do lektury artykułu (Rzeczpospolita 01.08.24) Artykuł
Zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Dz.U. poz. 1158. Obowiązuje zasada: szkoła ma obowiązek zorganizować lekcje religii w oddziale (klasie) szkoły, jeśli na lekcje religii zgłosi się nie mniej niż siedmiu uczniów danego oddziału (danej klasy) w szkole. Jeżeli na naukę religii zgłosi się mniejsza liczba uczniów danego oddziału lub danej klasy, szkoła ma obowiązek zorganizować lekcje religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
Artykuł pt. Religia od września 2024 – grupy międzyoddziałowe lub międzyklasowe. Autorka: M. Fidler (Portal Oświatowy).
Raport Szkolny klimat z perspektywy uczniów. Cel badania "Szkolny klimat": wsparcie uczniów wybierających szkołę ponadpodstawową przez udostępnienie im informacji o atmosferze panującej w danych szkołach na terenie Miasta Kalisza w województwie wielkopolskim. W roku szkolnym 2023/24 EwaTomczak – DTwSzkole, we współpracy z Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Kalisza zrealizowała pilotażową edycję badania.
Artykuł pt. Krytyczne myślenie albo zmiana, której potrzebujemy, autor: J. Kordziński (EDUNEWS.PL). Jedną z kompetencji przyszłości jest krytyczne myślenie. Do tego typu myślenia ma przygotować szkoła, czyli kształtować u uczniów umiejętności rozpoznawania prawdy, półprawd, fałszu, manipulacji.
Pozostałe:
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na temat zastosowania AI w polskich szkołach. Sztuczna inteligencja ma potencjał by odmienić polską szkołę. Może pomóc nauczycielom w uatrakcyjnieniu lekcji, tworzeniu gier na podstawie lektur itp. Z drugiej strony czy AI nie zaburzy kreatywności uczniów, jakie stwarza zagrożenia?
Rada Ministrów przygotowała projekt uchwały w sprawie "Polityki cyfrowej transformacji edukacji", który na razie został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.
Więcej w artykule Rzeczpospolitej
Artykuł pt. MEN wprowadza ważne zmiany w systemie potwierdzania kwalifikacji zawodowych (portal Samorządowy).
Często mówi się, że człowiek uczy się na własnych błędach, jednak największym wyzwaniem okazuje się nauka poprawnej ortografii. Łamanie zasad językowych staje się coraz bardziej powszechne. Owszem, piszemy, jednak popełniamy przy tym błędy. W dużej mierze za tę sytuację odpowiedzialne są pośpiech i wpływ internetu. Zapraszamy do lektury artykułu opublikowanego przez Dziennik Łódzki autorstwa Katarzyny Piojdy. Numer wydania: 181 (26745) Artykuł
Artykuł Branżowe szkoły rzemieślnicze są przyszłością edukacji zawodowej. Opracowanie: J. Kądziela
Artykuł MEN: będzie więcej nauczycieli specjalistów w szkołach i przedszkolach, opracowanie: M. Kowalski (Portal Oświatowy).
Aktualności - 9 lipca 2024 r.
Opublikowano akty prawne:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. poz. 996. Od 1 września 2024 r. nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia) będą realizowali odchudzone podstawy programowe.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Dz.U. 993
- Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów. Dz.U. poz. 989
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11 czerwca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta Nauczyciela. Dz.U. poz. 986
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Dz.U. poz. 978
Artykuł Odchudzenie podstaw programowych stało się faktem, autor: M. Kowalski (Portal Oświatowy).
Aktualności - 1 lipca 2024 r.
MEN informuje pt. Uszczuplone podstawy programowe – rozporządzenia podpisane. "Od 1 września br. nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia) będą pracować ze zmienioną podstawą programową. Ograniczony o około 20% zakres treści nauczania – wymagań szczegółowych – da nauczycielom i uczniom więcej czasu na spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację programów nauczania.
Zrezygnowano głównie z tych treści, które są nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym, niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej. Zwrócono większą uwagę na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej oraz na korzystanie w procesie nauczania – uczenia się z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w Internecie".
Aktualności - 14 czerwca 2024 r.
MEN informuje Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach – nowe rozwiązania prawne. "Od 1 września 2024 r. dzieci uchodźcze z Ukrainy zostają objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki w polskim systemie oświaty, analogicznie jak polscy uczniowie. Naukę online będą mogli realizować tylko uczniowie, którzy w roku szkolnym 2024/2025 pobierają naukę w klasie programowo najwyższej w szkole funkcjonującej w ukraińskim systemie oświaty".
Artykuł pt. 36 miesięcy nauki dodatkowego języka polskiego dla uczniów z Ukrainy, autorka: Monika Fidler (Portal Oświatowy).
Artykuł pt. Asystent międzykulturowy w szkole – nowe stanowisko pracy, autor: Michał Kowalski (Portal Oświatowy).
Artykuł pt. Zatrudnianie pracowników z Ukrainy w szkole do 30 września 2025 r., więcej godzin ponadwymiarowych i inne zmiany w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy (Portal Oświatowy).
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 854)
W DwuTygodniku Suwalskim ukazał się artykuł "Edukacja ekologiczna w szkołach trwa nieustannie" z konferencji podsumowującej działania ekologiczne w przedszkolach i szkołach w roku szkolnym 2023/2024.
Aktualności - 05 czerwca 2024 r.
MEN opublikował informację pt. Programy i przedsięwzięcia Ministra Edukacji dla przedszkoli i szkół – w czerwcu rozpocznie się nabór wniosków na dofinansowanie wycieczek i zajęć edukacyjnych. "Już od września uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych będą mogli wyjechać nawet na pięciodniową wycieczkę szkolną. Koszty wyjazdu będą mogły zostać pokryte z budżetu państwa w 100 proc.". Dzięki inicjatywie MEN „Podróże z klasą" uczniowie będą mogli poznać polską tradycję i kulturę oraz osiągnięcia nauki. Nabór wniosków rozpocznie się 19 czerwca br.
Aktualności - 24 kwietnia 2024 r.
Opublikowano Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 19 marca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Dz.U. poz. 611.
Aktualności - 16 kwietnia 2024 r.
Informatory dotyczące prac domowych już do pobrania. Instytut Badań Edukacyjnych opracował informatory, zgodne z rozporządzeniem z dnia 29 marca 2024 r. o ograniczaniu i indywidualizacji prac domowych w zależności od wieku rozwojowego i możliwości uczniów. Informatory zawierają przykładowe rozwiązania i dobre praktyki przydatne w zadawaniu prac domowych. Prezentują wnioski z badań naukowych dotyczących prac domowych oraz różne czynniki i strategie z nich wynikające z nich dla praktyki szkolnej. Przygotowano trzy części informatora, które są przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów wszystkich etapów edukacyjnych.
Aktualności - 2 kwietnia 2024 r.
Publikacje ORE:
- Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e-materiałów do kształcenia zawodowego. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli kształcenia zawodowego. Autorka: E. Bednarz.
-
Zestaw narzędzi edukacyjnych do przedmiotu Biznes i zarządzanie. Zestaw narzędzi edukacyjnych został opublikowany na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w celu nieodpłatnego korzystania z niego.
Jeden ekran i wystarczy! | Poradnik NASK. Autorka: A. Borkowska.
Aktualności - 6 lutego 2024 r.
Opublikowano Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 5 stycznia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. poz. 110).
"1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 622), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1) rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 grudnia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 2356);
2) rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 1536)".
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, szkoły lub inne instytucje, do których uczęszczają albo przebywają lub mogą przebywać małoletni, zobowiązane są do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Od 15 lutego 2024 r. należy wdrażać standardy ochrony małoletnich, a do 15 sierpnia 2024 r. szkoły i placówki powinny posiadać i mieć już wdrożone standardy. Podstawa prawna: Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).
Aktualności - 11 grudnia 2023 r.
Informacja Zeterka – czatbotka inna niż wszystkie (portal ZSK). "Czatbotka Zeterka jest nowym narzędziem wspierającym użytkowników portalu kwalifikacje.gov.pl, którzy przeglądają Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji. Pojawia się w prawym dolnym rogu strony Rejestru Kwalifikacji oraz na każdej karcie informacyjnej poszczególnych kwalifikacji. Zeterka została zaprojektowana, aby pomagać osobom odwiedzającym portal nie tylko w poznawaniu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub wyszukiwaniem kwalifikacji, lecz również by zachęcać do poszukiwania dalszych dróg kształcenia albo rozwoju zawodowego".
MEiN informuje 8 lat edukacji i nauki – w publikacji przedstawiono działania podejmowane w latach 2015-2023 przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki. "...siódmy obszar "SZKOLNICTWO ZAWODOWE" jest w całości poświęcony szerokiej reformie szkolnictwa zawodowego. Tutaj przybliżamy kompleksowy pakiet rozwiązań jako odpowiedzi na oczekiwania rynku pracy. Potrzebujemy zarówno większej liczby specjalistów, jak również pracowników, którzy będą wypełniali braki kadrowe w określonych branżach. Bez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów nie możemy mówić o rozwoju gospodarczym i rozwoju społecznym kraju".
Aktualności - 4 grudnia 2023 r.
Rola współpracy w zwalczaniu dezinformacji – materiały informacyjne MEiN – "trzeci i ostatni film z cyklu edukacyjnego dotyczącego szeroko pojętej tematyki fake newsów, dezinformacji i manipulacji w mediach".
Artykuł pt. Aktualne rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, autorka: A. Trochimiuk (Portal Oświatowy)
Aktualności - 1 grudnia 2023 r.
Informacja MEiN: Uwaga na kursy oferowane przez komercyjne firmy szkoleniowe! "W obszarze oświaty (kształcenie na poziomie szkolnictwa branżowego, tj. w zakresie zawodów nauczanych w szkołach branżowych I i II stopnia, technikach i szkołach policealnych) dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe wydają okręgowe komisje egzaminacyjne po przeprowadzeniu egzaminu. Są to: świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, certyfikat kwalifikacji zawodowej, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, dyplom zawodowy".
Aktualności - 2 listopada 2023 r.
Artykuł pt. Kolejne zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, autor M. Kowalski (Portal Oświatowy).
Aktualności - 31 sierpnia 2023 r.
Informacja MEiN pt. Co nowego w roku szkolnym 2023/2024? Najważniejsze zmiany. "Wśród kompetencji przyszłości ważne miejsce zajmują także umiejętności zawodowe. Zmieniamy oblicze szkolnictwa branżowego i technicznego i przygotowujemy specjalistów na potrzeby nowoczesnej gospodarki, wspierając w ten sposób rozwój naszego kraju. Obecnie rozpoczęliśmy kolejny etap reformy kształcenia zawodowego – utworzenie 120 Branżowych Centrów Umiejętności (BCU). Będą to zupełnie nowe placówki w systemie oświaty łączące działalność szkół, uczelni i branż".