Polecamy
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego przygotowało poprawione wydanie poradnika Budowanie porozumienia w szkole. Treści zaktualizowano uwzględniając nowe myśli i koncepcje pedagogiczne.
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego przygotowało poprawione wydanie poradnika Budowanie porozumienia w szkole. Treści zaktualizowano uwzględniając nowe myśli i koncepcje pedagogiczne.
Artykuł Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy – 3 rozwiązania dotyczące nauczycieli (aktualizacja), autorstwa A. Trochimiuk (Portal Oświatowy). Projekt przewiduje m.in. możliwość zatrudnienia w szkole nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne oraz przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom ponad ustawowy limit, zawiera także odstąpienie od wymogu potwierdzenia znajomości języka polskiego w przypadku zatrudnienia obcokrajowca na stanowisku pomocy nauczyciela.
Artykuł Limit godzin ponadwymiarowych – niebawem będzie można go przekroczyć (Portal Oświatowy).
Artykuł Jak tłumaczyć rozmowy ukraińsko-polskie? Tłumacz Google – instrukcja, autorstwa K. Śliwowskiego (Sektor 3.0).
Artykuł Dzieci z Ukrainy w polskiej szkole, autorstwa I. Cugier (EDUNEWS.PL), zawierający propozycje pomocy, m.in. w zakresie nauki języka i komunikacji, integracji i współpracy w szkole, edukacji online.
Propagowanie rewolucji w zakresie umiejętności. Kształcenie i szkolenie zawodowe (VET) ma kluczową rolę w procesie odbudowy Unii Europejskiej po pandemii.
Zmiana naszego podejścia do uczenia się. "UE dąży do zapewnienia wszystkim osobom dorosłym możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji, w trybie formalnym lub pozaformalnym, w miejscu pracy lub w innych miejscach".
Ponikowska, M. (2020). Kształcenie i szkolenie zawodowe na rzecz przyszłego rynku pracy: Polska. Seria perspektyw tematycznych Cedefop ReferNet.
Pierwieniecka, R., Wasilewska, O. (2020). Międzynarodowa mobilność w ramach praktycznej nauki zawodu: spojrzenie na mobilność długoterminową. Polska, Seria analiz tematycznych Cedefop ReferNet.
Materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z uczniami z Ukrainy. Uczniowie, którzy znają język polski, na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej mają dostęp do e-materiałów do nauczania i uczenia się przedmiotów.
UNICEF przygotował wskazówki dla rodziców i opiekunów, jak rozmawiać z dziećmi w czasie niepewności i stresu związanego np. z wojną. Tekst jest dostępny także w ukraińskiej wersji językowej.
Jak rozmawiać z uczniami o wydarzeniach w Ukrainie? oraz Jak rozmawiać o emocjach w kryzysie? - artykuły Z. Czechowskiej (EDUNEWS.PL).
Dzieci czują nasze emocje - artykuł M. Wysockiej (EDUNEWS.PL).
Publikacje ORE:
Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach prezentuje propozycję skierowaną do pedagogów i psychologów szkolnych, wychowawców klas, zainteresowanych nauczycieli w zakresie wspierania uczniów w aktualnej rzeczywistości – konfliktu zbrojnego na wschodzie – w istotny sposób wpływającego na utratę poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji u uczniów.
"Re@lnie Odpowiedzialni” to profilaktyczny program edukacyjny przygotowany przez ekspertów ze Stowarzyszenia Strefa Wsparcia przeznaczony dla przedszkoli i szkół.
Program ten powstał by walczyć z nadużywaniem i nieodpowiednim korzystaniem z ekranów przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
CKE opublikowała prezentację pt. Egzamin maturalny w roku 2023 oraz 2024, opisującą najważniejsze zmiany w zasadach organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego w obu formułach:
1) Formule 2015 (dla absolwentów 3-letniego liceum i 4-letniego technikum),
2) Formule 2023 (dla absolwentów 4-letniego liceum i 5-letniego technikum).
Zasady przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół w kontekście obecnej sytuacji na Ukrainie. Minister Edukacji i Nauki przekazał dyrektorom szkół i organom prowadzącym informację na temat zasad przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół w kontekście obecnej sytuacji na Ukrainie, a także dodatkowe informacje na temat wsparcia nauki uczniów przybywających z zagranicy oraz udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jak rozmawiać z dziećmi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie – rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych. W materiale są rekomendacje i wskazówki dotyczące zarówno wsparcia polskich uczniów, jak również dzieci z Ukrainy obecnie uczących się w Polsce, a także tych, które dotrą do naszego kraju w wyniku działań zbrojnych prowadzonych za wschodnią granicą.