Raport Szkolny klimat z perspektywy uczniów. Cel badania "Szkolny klimat": wsparcie uczniów wybierających szkołę ponadpodstawową przez udostępnienie im informacji o atmosferze panującej w danych szkołach na terenie Miasta Kalisza w województwie wielkopolskim. W roku szkolnym 2023/24 EwaTomczak – DTwSzkole, we współpracy z Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Kalisza zrealizowała pilotażową edycję badania.
Krytyczne myślenie albo zmiana, której potrzebujemy
Artykuł pt. Krytyczne myślenie albo zmiana, której potrzebujemy, autor: J. Kordziński (EDUNEWS.PL). Jedną z kompetencji przyszłości jest krytyczne myślenie. Do tego typu myślenia ma przygotować szkoła, czyli kształtować u uczniów umiejętności rozpoznawania prawdy, półprawd, fałszu, manipulacji.
Akredytacja Suwalskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach
Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach decyzją Podlaskiego Kuratora Oświaty nr NP.5470.1.2024 z dnia 27 czerwca 2024 r. uzyskał akredytację stanowiącą potwierdzenie wysokiej jakości prowadzenia form doskonalenia nauczycieli.
W wyniku oceny działalności stwierdzono, że Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach spełnia wszystkie kryteria określone w art. 184 ust. 4 ustawy Prawo Oświatowe, w szczególności:
1) prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa;
2) organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli:
a) zaspokajające potrzeby nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia,
b) sprzyjające rozwojowi zawodowemu nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia;
3) w planowaniu swojej pracy uwzględnia wnioski z analizy badań nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia;
4) wykorzystuje zasoby własne i środowiska lokalnego na rzecz rozwoju;
5) opracowała i stosuje system zapewniania jakości oraz systematycznie go doskonali;
6) zatrudnia wykwalifikowaną kadrę;
7) zapewnia wykwalifikowaną kadrę do realizacji form doskonalenia zawodowego
nauczycieli;
8) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli;
9) zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną;
10) prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę doskonalenia nauczycieli.
Treść wniosku o uzyskanie akredytacji została uzgodniona i podpisana przez Prezydenta Miasta Suwałk. Wstępnej oceny działalności placówki w oparciu o złożony wniosek dokonano w dniu 24 czerwca 2024 r. w siedzibie Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Wizyta zespołu akredytacyjnego odbyła się 26 czerwca 2024 r.
Program wizyty akredytacyjnej obejmował w szczególności zapoznanie się zespołu akredytacyjnego z:
dokumentacją kursów kwalifikacyjnych i rejestrem kursów kwalifikacyjnych przeprowadzonych przez SODN w Suwałkach;
rejestrem zaświadczeń wydanych nauczycielom, którzy ukończyli daną formę doskonalenia zawodowego;
dokumentacją potwierdzającą, że osoby prowadzące formy doskonalenia zawodowego nauczycieli posiadają udokumentowane dorobek lub doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzonych zajęć;
dokumentacją potwierdzającą, że SODN w Suwałkach zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli w pomieszczeniach, w których są one prowadzone;
możliwościami zapewnienia przez SODN w Suwałkach sprzętu komputerowego i dostępu do Internetu odpowiednio do potrzeb i specyfiki form realizowanego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Podlaski Kurator Oświaty przyznał akredytację Suwalskiemu Ośrodkowi Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach w drodze decyzji administracyjnej na okres 5 lat.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach – nowe rozwiązania prawne
MEN informuje Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach – nowe rozwiązania prawne. "Od 1 września 2024 r. dzieci uchodźcze z Ukrainy zostają objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki w polskim systemie oświaty, analogicznie jak polscy uczniowie. Naukę online będą mogli realizować tylko uczniowie, którzy w roku szkolnym 2024/2025 pobierają naukę w klasie programowo najwyższej w szkole funkcjonującej w ukraińskim systemie oświaty".
Konferencja naukowa PUZ - Synergia nauki, gospodarki i społeczeństwa w dobie dynamicznych zmian. Ujęcie ekonomiczne, filologiczne i pedagogiczne - 14 czerwca 2024 r.